Dimensio 1/2018

 


Kaisa Vähähyyppä

Päätoimittaja, Dimensio
Kehitysjohtaja, MAOL
kaisa.vahahyyppa@maol.fi

Pääkirjoitus: Tulevaisuus on täällä tänään

Ei päivää ilman uutista tekoälystä ja sen vaikutuksista elämäämme. Uutisista olemme saaneet lukea, että jatkossa robotti hoitaa osan rekrytoinneista. Valtion virkamiesten palkanmaksun on hoitanut robotti jo jonkin aikaa. On arveltu, että robotit nielaisevat arviolta puolet talous- ja henkilöstöhallinnon rutiinitöistä muutamassa vuodessa. Autot ajelevat jo nyt välillä ilman kuljettajaa ainakin Kaliforniassa. Niiden osalta Suomen talvi voi asettaa jopa kaikkitietävälle robotille hiukan viivettä käyttöönottoon.

Robotti on jo saanut kansalaisuuden Saudi-Arabiassa ja samainen kansalainen aikoo antaa mahdollisen tulevan lapsensa nimeksi Sophia. Tekoäly on voittanut ihmisen jo ainakin lukemisessa, shakissa ja go-pelissä. Pisa-testejä sitä ei kaiketi ole vielä laitettu tekemään, mutta toki se pärjäisi niissäkin.

Pitääkö tästä kehityksestä olla huolissaan?

Tekoälyn voi nähdä uhkana tai mahdollisuutena kuten lähes kaikki muutkin asiat. Omaa oloa helpottaa merkittävästi, jos käyttää mahdollisuus-kortin. Tekoälyhän on huomattavasti yksinkertaistettuna vain tietokoneohjelma tai ohjelmia, jotka ihminen on ohjelmoinut. Tekoälyn ominaisuuksiin kuuluu toki jatkuva uuden oppiminen. Jännityskirjailija Dan Brownin uusimmassa romaanissa Alku, tekoälyllä on merkittävä rooli juonenkulussa. Ihan kaikkea ei toki pidä uskoa, mutta kukapa tietää, milloin Brownin villit visiot ovatkin totta.

Tekoäly tuo mukanaan uudenlaista työtä. Robotit tulevat epäilemättä viemään jatkossakin työpaikkoja, mutta ne tulevat myös tuomaan työpaikkoja, jotka ovat hyvin erilaisia kuin ne jotka katoavat. Koulutusta tarvitaan. Kaiken aikaa tarvitaan lisää osaamista ja ymmärrystä siitä, miten tekniikka toimii ja millaisia mahdollisuuksia teknologian käytöllä voi olla. Tekniikan nopea kehitys tarvitsee lisää ja lisää matemaattisten aineiden osaajia ja myös opettajia. Pelkkä matematiikan ja eksaktien luonnontieteiden osaaminen ei kuitenkaan riitä, tarvitaan laajaa yleissivistystä. Tekoäly tuo mukanaan eettisiä kysymyksiä, joita on helpompi pohtia, jos ymmärtää ohjelmien toiminnasta ja tekniikasta, mutta omaa myös humanistista ajattelutaitoa.

Tarvitsemme tekoälyä, mutta tarvitsemme jatkossakin ihan tavallista älyä – maalaisjärkeä- ja innostusta matemaattisia aineita kohtaan, jotta tekoälyllä olisi tekijöitä myös Suomessa. Tulevaisuutta ei tarvitse pelätä, siitä voi innostua ja kiinnostua. Uuden oppiminen ei saa olla pelkästään oppilaiden etuoikeus, myös opettajalla tulee olla oikeus ja mahdollisuus oppia uutta. Ei pelkästään siksi, että opsit uusiutuvat tai ylioppilastutkinto digitalisoituu, vaan siksi, että on mielenkiintoista ja jännittävää kurkistella tulevaan.

Paras asia, jonka opettaja voi opiskelijalle tai oppilaalle siirtää, on innostus opetettavaa ainetta kohtaan. Minulla itselläni oli onni saada pienessä maalaislukiossa opettaja, joka innosti ja kannusti, vaikka lukion alkuvaiheessa matemaattinen osaamiseni oli lievästi sanoen piilevää. Hänen esimerkkinsä vei minut opiskelemaan matematiikkaa, vaikka vahvana kilpailijana oli kirjallisuus – sekin innostavan opettajan ansiosta. Olen heille molemmille ikuisesti kiitollinen. Kirjallisuus on säilynyt rakkaana harrastuksena läpi elämän ja matematiikasta tuli ammatti tai montakin ammattia.

Innostuksen ja kiinnostuksen siirtoon tarvitaan jatkossakin asiansa osaava, innostunut opettaja. Kaveria ei jätetä tässäkään asiassa, pidetään yhdessä huolta siitä, että jokainen opettaja jaksaa muutosten myllerryksissä.

 


Sisällys

5   Pääkirjoitus, Kaisa Vähähyyppä

7   100 tarinaa matematiikasta — Olen nähnyt muotoilun tulevaisuuteen – siellä yhdistyvät tekniikka, talous ja humanismi, Mikko Kutvonen

8   Teknologiateollisuuden 100-vuotissäätiö palkitsee innostavia matematiikan opettajia, Marianna Jokila

10   Helsingin kerho 90 vuotta, Hannu Korhonen

13   TVT-koulutusta peruskoulun matematiikanopettajille, Tuula Havonen

14  Scratch-ohjelmoinnista apuväline matematiikan opetukseen, Jouko Järvenpää

19  Kohtaamisia Matikkamaassa, Hannu Korhonen, Rita Järvinen ja Anni Lampinen

22  Fysiikan opetusta käytännössä: Taivallahden kasiluokkalaiset tutustuivat tulevaisuuden joukkoliikenteeseen, Nora Elers

24  Pelien matematiikka – ei niin triviaalia kuin luulisi, Janne Koponen ja Leena Heikkinen

29   Analogiamalli sähköoppiin, Maija Ahtee

36  Koodauksen historiaa: Logo, Hannu Korhonen

42  Tiedesampo avuksi oppimiseen ja opetukseen, Jaakko Luomanpää

44  Manila juhlisti Suomen 100-vuotissynttäreitä matematiikan opetuksen merkeissä 

48  Yksikön muuttuessa pienempään, pilkku siirtyy oikealle – vai siirtyykö?, Anu Tuominen

50  GeoGebra Materials, Hannu Korhonen

52  Satunnaista geometriaa, Hannu Korhonen

54  In memoriam: Tapio Markkanen 1942–2017, Tytti Varmavuo-Häikiö

56  In memoriam: Anja Haavisto 1925–2017, Olli Syvähuoko

57  Kirjallisuutta: Vaellusretkiä matematiikkaan 

58  Kirjallisuutta: Kohti ikuisuutta 

60   Vuoden opettaja: Herätä kiinnostus – omasi ja muiden, Kalle Vähä-Heikkilä

64   Pelinurkka: Ristinolla 3D, Anastasia Vlasova

65   Matematiikan pulmasivu (pulmasivu ja ratkaisut)

66   Fysiikan pulmasivu (pulmasivu ja ratkaisut)

67   Kemian pulmasivu (pulmasivu ja ratkaisut)

 

Dimensio on MAOL:n painettu lehti. Dimensiot ovat luettavissa sähköisinä näköispainoksina vain MAOLin jäsenille www.maol.fi sivustolle kirjautumisen jälkeen. eDimensio on kaikille avoin verkkojulkaisu, jossa julkaistaan Dimension artikkeleita sekä ajankohtaisia asioita vuosien varrelta.

 

Lisää eDimensiossa

Millennium-palkinto Suomeen , 7. syyskuu 2018 - 10:21
Dimensio 4/2018 , 23. elokuu 2018 - 9:00
MAOL olemme me , 6. toukokuu 2018 - 15:16
Vuoden 2018 opettaja: Stadionilla jyrää , 6. toukokuu 2018 - 15:00
Dimensio 3/2018 , 6. toukokuu 2018 - 14:52
Luovuus, koulu ja matematiikka , 10. maaliskuu 2018 - 14:37
Teknologiateollisuus tutuksi , 10. maaliskuu 2018 - 12:16
Dimensio 2/2018 , 10. maaliskuu 2018 - 11:03
Faces of Women in Mathematics , 10. maaliskuu 2018 - 10:00
Luovuus matematiikassa , 11. helmikuu 2018 - 10:21
Kuka saa tuntea matematiikan ilon? , 11. helmikuu 2018 - 9:31
Analogiamalli sähköoppiin , 3. helmikuu 2018 - 9:30
Helsingin kerho 90 vuotta , 3. helmikuu 2018 - 9:20
Dimensio 1/2018 , 3. helmikuu 2018 - 9:00
Vuoden 2017 opettaja: Vesi, wasser, eau, voda , 19. marraskuu 2017 - 9:57
Dimensio 6/2017 , 19. marraskuu 2017 - 9:01
Opettaja artikkelin kirjoittajana , 16. marraskuu 2017 - 9:36
Dimensio 5/2017 , 29. lokakuu 2017 - 9:16
Mihin matematiikkaa tarvitaan , 16. elokuu 2017 - 9:00
Laskukone vauvan aivoissa , 16. elokuu 2017 - 9:00
Dimensio 4/2017 , 16. elokuu 2017 - 1:00
Dimensio 3/2017 , 23. huhtikuu 2017 - 9:00
Eurajoen vesitornin Foucault’n heiluri , 22. huhtikuu 2017 - 9:00
Historiaa, fysiikkaa ja fysiikan historiaa , 2. huhtikuu 2017 - 9:00
Dimensio 2/2017 , 31. maaliskuu 2017 - 9:00
Erään matematiikan vihaajan tunnustuksia , 2. helmikuu 2017 - 9:00
Dimensio 1/2017 , 26. tammikuu 2017 - 9:00
GeoGebra-täydennyskoulutuksia verkossa , 6. joulukuu 2016 - 9:00